Co to jest mechanizm Chargeback? Jakie może dawać korzyści i czy można podważyć jego zasadność?

Temat Chargebacku interesować powinien każdego, kto dokonuje płatności kartą. Jest to jedna z cech płatności bezgotówkowych, które znane są z licznych zalet, takich jak szybkość, wygoda, a dzięki opcji chargebacku również bezpieczeństwo. Jeśli chcesz poznać swoje prawa, dowiedzieć się co to Chargeback i jak go wykonać, z pewnością zainteresuje Cię ten artykuł.

Czym jest Chargeback?

Chargeback, czyli inaczej obciążenie zwrotne, to mechanizm, mający na celu ochronę kupujących. Jest to procedura inicjowana przez bank w oparciu o zgłoszenie reklamacyjne klienta. Prostszymi słowami, jeżeli po otrzymaniu zamówienia stwierdzimy, że produkty lub usługi są niezgodne z zamówieniem, możemy zażądać zwrotu pieniędzy właśnie w formie chargebacku. Mechanizm ten jest używany również w innych sytuacjach, jak np. wydanie przez bankomat niewłaściwej kwoty. Zadający sobie pytanie „co to jest chargeback”, powinni przede wszystkim pamiętać, że mechanizm ten ma na celu ochronę konsumenta. Usługa ta dostępna jest dla wszystkich posiadaczy kart Visa i MasterCard, nie ma znaczenia czy są to karty debetowe czy np. kredytowe.

Jakie są przyczyny obciążenia zwrotnego?

Jest wiele różnych powodów chargebacków, można jednak wyszczególnić kilka najczęstszych przyczyn, przez które dokonywane są obciążenia zwrotne. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy klienci nie otrzymują danego towaru, mimo wcześniejszego zapłacenia za niego, lub inna próba oszustwa ze strony sprzedawcy. Można zgłosić także potrzebę chargebacku, gdy produkt nie zgadza się ze zdjęciami i opisem na stronie sprzedaży. Nie zawsze obciążenia zwrotnego dokonuje się jedynie w przypadku próby oszustwa ze strony sprzedawcy, częstą przyczyną są także błędy techniczne, jak np. zdublowana transakcja albo obciążenie płatnością złej karty płatniczej.

Innymi przyczynami chargebacków są przypadki, gdy:

  • klient otrzymał inny produkt, lub towar zupełnie nie został do niego dostarczony
  • klient zwrócił towar, lecz nie otrzymał od sprzedawcy zwrotu pieniędzy
  • karta klienta została obciążona inną kwotą niż powinna
  • płatność nie została wykonana przez posiadacza jej, ponieważ np. została skradziona
  • dostarczony produkt okazał się zniszczony lub niepełny
  • płatność została rozliczona w innej walucie niż powinna być
  • karta została obciążona płatnością cykliczną, mimo że subskrypcja została anulowana

Jak wygląda proces chargeback?

Wiele osób zastanawia się, jak zrobić chargeback. Mimo że wydawać się to może złożoną procedurą, tak naprawdę nie jest trudne i każdy może skorzystać z tego mechanizmu. Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, pragnąc dokonać chargebacku, jest skontaktowanie się ze swoim bankiem i złożeniem żądania chargebacku. Następnie wystawca karty zgłasza chargeback do organizacji płatniczej, wcześniej sprawdzając, czy reklamacja jest zasadna. Kolejnym krokiem jest poinformowanie o operacji sprzedawcę feralnego produktu – nie trzeba zajmować sobie tym głowy, ponieważ kontaktuje się z nim instytucja rozliczająca go. Następnie ma on czas, najczęściej 7 dni, lecz jest to ustalane, aby odnieść się do reklamacji – odrzucić ją lub zaakceptować. Jeśli postanowi on odrzucić reklamację, musi dostarczyć konkretne powody. Następnie centrum autoryzacyjne kontaktuje się z bankiem i przedstawia stanowisko sprzedającego. Jeżeli nie zostanie dostarczona odpowiednia dokumentacja ze strony sprzedawcy, lub zaakceptuje reklamację, zostanie zmuszony on do zwrócenia środków i uiszczenia opłat. Dopiero wtedy niezadowolony klient dowiaduje się o decyzji banku.

Powinniśmy pamiętać, że zanim skorzystamy z chargebacku, warto najpierw skontaktować się ze sprzedawcą. Dzięki temu sprawa może zostać załatwiona zupełnie prościej. Jeżeli jednak nie jest możliwe samodzielne dojście do porozumienia, warto skorzystać z opcji chargebacku. Jeżeli ktoś zastanawia się, ile trwa chargeback, nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ jest to zależne od zachowania się sprzedawcy. Ważne jest również to, że w przypadku akceptacji reklamacji przez sprzedawcę, to akceptant, czyli usługodawca poniesie wszystkie koszty procedury reklamacyjnej.

Jeśli ktoś zastanawia się, ile czasu na chargeback posiada, to okazuje się, że jest to aż 120 dni. Po tym okresie, klient nie może już wystąpić z reklamacją do instytucji rozliczającej usługodawcę. Okres 120 dni liczony jest oczywiście od daty dokonania transakcji lub daty dostarczenia zakupionego towaru usługi.

Czy można uniknąć chargebacków?

Gdy tylko pojawi się problem, klient powinien w pierwszej kolejności skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą. Bardzo możliwe, że usterka czy błąd nie zostały spowodowane umyślnie i możliwe jest dojście do porozumienia, bez włączania w to pośredników. Oczywiście „dogadanie” się miedzy sobą, będzie też najlepszą opcją dla sprzedawcy, który prawdopodobnie będzie dążyć do skłonienia klienta, aby wybrał inną drogę postępowania i  nie miał powodów domagać się zwrotu środków.

Co jednak należy robić, żeby ryzyko konieczności korzystania z chargebacków było jak najmniejsze? Jeśli jesteś sprzedawcą, warto abyś zwrócił uwagę na opis produktów. Ważne jest, żeby klienci nie mieli wątpliwości co do tego, co kupują, a opisy jak najbardziej zgadzały się z produktem. Jeśli posiada on jakieś wady czy usterki, koniecznym jest wspomnienie o tym. Jasno przedstaw także zasady co do sposobów kupowania, płatności, wysyłki. Opisz też, jak ubiegać się o zwrot pieniędzy i co zrobić, gdy klient będzie chciał zwrócić towar – dzięki temu w pierwszej kolejności napisze on do Ciebie, nie będzie chciał za to od razu ubiegać się o chargeback. Dlatego też kluczowe jest ułatwienie skontaktowania się, konieczne jest napisanie swojego e-maila czy numeru telefonu. Tak naprawdę, aby uniknąć chargebacków, najważniejsze jest dobre informowanie klienta o praktycznie wszystkim, co dotyczy produktu i kontaktu. Gdy wszystko zostanie jasno przedstawione, prawdopodobieństwo wystąpienia nieporozumienia w znacznym stopniu się zmniejszy.

Akceptacja i odrzucenie chargebacków – sposoby na poradzenie sobie z obciążeniem zwrotnym

W przypadku gdy sprzedawca zaakceptuje chargeback, jednocześnie zobligowany zostanie do zwrócenia środków oraz zapłacenia za obsługę chargebacku przez banki. Dlatego ważne dla sprzedawcy jest to, aby polubownie załatwić sprawę, kontaktując się z kupującym.

Co jednak, jeśli sprzedawca odrzuci chargeback? Jest to możliwe, jeśli zgłoszenie klienta uzna on za bezzasadne. W takim przypadku liczy się szybkość reakcji i konieczność udowodnienia swojej racji. Przez sprzedawcę dostarczona powinna zostać odpowiednia dokumentacja, a dowody te powinny być jak najbardziej czytelne. Aby móc w razie czego wykazać się należytą dokumentacją, warto przed sprzedażą wymagać od klienta zaakceptowania regulaminu świadczenia usług i polityki zwrotów. Dobrze też wysyłać maile potwierdzające kupno, z podsumowaniem transakcji oraz na bieżąco rejestrować wszelkie informacje o płatnościach, wysyłce i innych szczegółach. W każdym przypadku, gdy chargeback zostanie bezzasadnie wystawiony, możliwe jest udowodnienie, że klient nie ma racji, kluczem jest jedynie posiadanie odpowiednich dokumentów.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

Promocje za darmo!

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj komentarze
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Millennium: Zgarnij 150 zł premii z Kontem 360° lub Kontem 360° Student!
Trwa do:
02.08.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
BNP Paribas: Zgarnij 500 zł do Allegro i do 15200 pkt mamBonus z kartą kredytową Mastercard Standard lub Gold!
Trwa do:
30.09.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Santander CB: Zyskaj 200 zł z kartą kredytową Visa Comfort!
Trwa do:
13.08.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Bank Pekao: Zgarnij 100 zł premii z Kontem Przekorzystnym i 3400 pkt w programie Mastercard Bezcenne Chwile
Trwa do:
30.09.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Rekomendacja
BNP Paribas: Zgarnij do 350 zł Premii z Kontem Otwartym na Ciebie!
Trwa do:
31.07.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Rekomendacja
Citi handlowy: HIT! Zgarnij smartfon Xiaomi Redmi 9 3GB+32GB z Kartą Kredytową Citi Simplicity
Trwa do:
09.08.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Citi handlowy: Do 240 zł rocznie (przez 3 lata!) z kartą kredytową CitiBank Motokarta
Trwa do:
11.10.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
mBank: Otwórz eKonto możliwości i zyskaj do 200 zł premii! [skrócony okres karencji!]
Trwa do:
26.10.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Millennium: Do 700 zł Premii z Kontem Mój Biznes oraz darmowe Konto i Karta przez 2 lata!
Trwa do:
31.08.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Bank PEKAO: Do 1.200 zł Premii dla Firm oraz Konto Przekorzystne Biznes i Karta za 0 zł przez rok!
Trwa do:
30.09.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Millennium: Zgarnij nawet do 400 zł premii z Kontem 360° i Kontem 360° Junior
Trwa do:
19.07.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła
Rekomendacja
Santander: HIT!! Zgarnij 350 zł premii z „Kontem Jakie Chcę” oraz 70 zł na zakup do CCC, łącznie aż 420 zł!
Trwa do:
31.07.2021
00
dni
/
00
godzin
/
00
minut
promocja minęła